top of page

Práva a povinnosti letecké společnosti


Qantas Airways

Po půl roce mailové komunikace s Virgin Australia se mi dostalo konečně přijatelného vysvětlení: „Váš let byl zabukován jako navazující, to znamená, že se jednalo o “jednu cestu” Hobart - Nadi (letiště na Fidži), i když s přestupem v Melbourne. Jelikož jste neprokázala zpáteční letenku z Fidži, proto Vás naše zaměstnankyně neodbavila ani na první let (do Melbourne), protože Vaše cílová stanice byla Nadi.”

Tomu se říká zdůvodnění. Ano, chápu, udělala jsem chybu a za chyby se musí platit. Navíc regule leteckých společností jako by nebyly dělány pro své klienty, ale naopak pro nesvéprávné oběti zahanbené svou neznalostí. Až člověk narazí na určitý problém, tak zjistí, že oni můžou skoro všechno a my pasažéři skoro nic.


No nic, co se stalo, stalo se. Peníze jsou druhořadé, hlavně že jsem živá a zdravá.

Známé moudro praví: „neznalost neomlouvá” a pochybení i přešlapy jsou od toho, aby nás poučily a zanechaly v nás nezapomenutelné dojmy a už se víckrát neopakovaly:-).

Kdyby shovívavá, lidsky soucitná pravidla umožnila aspoň odbavení z Tasmánie do Austrálie, byla by to enormní úleva, aspoň bych využila poměrnou část cesty, za kterou jsem řádně zaplatila.

Ale žádná kdyby neexistují, stejně jako náhody...


Byla jsem skálopevně přesvědčena, že mě osud uchránil před neznámým dramatickým zakončením, ale tím, že jsem odletěla do Nepálu, kde jsem se mimoděk ocitla v nejhrůzostrašnější zemětřesoucí se tragédii za posledních 83 let a život visel na vlásku, nejen mně ale i ostatním turistům a místním obyvatelům, mé domněnky se ukázaly jako liché.


Následně jsem konzultovala situaci s právníkem a ten mi řekl, že nemám šanci, pokud nemám písemné potvrzení o tom, co se ráno na letišti odehrálo. Měla jsem jen jméno dotyčné změstnankyně a velice “zábavnou” historku, ale detailní záznam jsem v ruce neměla.


Důležitá, poučná vsuvka zní: pokud se cokoliv na letišti přihodí k vaší nelibosti, je nutné sepsat protokol o pravém stavu věcí nejlépe s vedením letecké společnosti nebo pověřeným zástupcem. Čím podrobnější, tím lepší, bez vytištěného, orazítkovaného originálu prostě neodcházejte. Máte v ruce důkaz a s tím se pak můžete adekvátně ohánět. Byla jsem poučena, že oni budou tvrdit pravý opak, a pak šance na náhradu škody jsou mizivé.


Nepřeju vám nic špatného, právě naopak, takže pokud váš let bude opožděn či vám poškodí či znehodnotí zavazadlo, a nebo chování či služby nebudou adekvátní či v rozporu s dobrými mravy, vždy je záhodno využít svých práv a nenechat se odbýt. Ale úplně nejvíc je mít kvalitní cestovní pojištění, které vás uchrání od vlastních finančních ztrát.


Tyto řádky píši s úsměvem a vybavuji si zřetelně můj post z toho nemilého dne a jak je vidno, ani tenkrát mi nechyběl smysl pro humor:


RADA PRO NEPOZORNÉ CESTOVATELE


„Když si kupujete zpáteční letenku, ujistěte se, že je opravdu zpáteční!!!

Mít dvě letenky na Fidži, ale žádnou zpáteční, to je nemilé, čeká na vás překvapení…,

nepustí vás k odbavení.”


Doufám, že jsem vás pobavila či maličko poučila a veselá historka z natáčení, teda pardon “NE-CESTOVÁNÍ”, vás v budoucnu ochrání:-).

Já jsem poučena do konce života a budu si dávat sakramentky bacha, abych opět neudělala nějaké paux pas. Nepozornost s letenkama je drahý špás, takže o Fidži si můžu stále nechat zdát:-))).


Sbohem Tasmánie


bottom of page